• Brak produktów w koszyku.

Stowarzyszenie Mieszkanicznik powstało w wyniku pracy dwunastu osób i zostało zarejestrowane 16 stycznia 2012 roku w Łodzi, potem w 2014 roku przeniosło swoją siedzibę do Warszawy. Prezentujemy krótkie podsumowanie dotychczasowej działalności i planów na najbliższy czas.

Członkowie i władze

Tradycyjnie liczymy i co jakiś czas podajemy liczbę członków Stowarzyszenia, ale uwzględniamy tylko tych z aktywną składką. Na początku lutego 2019 takich aktywnych członków mieliśmy ponad 2200, ale ta liczba jest bardzo płynna: codziennie zapisują się nowe osoby. Ponieważ pilnujemy płatności, tak jak zalecamy wobec najemców, to sporo osób niestety wykreśliliśmy, jeśli nie odnowili składki nawet po kilku przypomnieniach i kilku miesiącach oczekiwania.
Członkowie ogółem, wraz z wykreślonymi, to około 3000 osób ? tylu ludzi przynajmniej przez rok było związanych z Mieszkanicznikiem. Osoby, które już nawet nie są naszymi aktywnymi członkami, często wciąż nas obserwują, wspierają, czasem zaglądają na wybrane spotkania.

Zainteresowanych i obserwatorów mamy ponad 10000. To ci, którzy wybierają sobie konkretne tematy, korzystają z treści na naszej stronie, a nawet często polecają Stowarzyszenie innym osobom, poszukującym wiedzy i kontaktów. Obserwatorzy są mniej aktywni niż członkowie, ale to też duża i ważna grupa, dzięki której o Mieszkaniczniku wie coraz więcej osób.
Równowaga płci to kolejna ciekawa charakterystyka Stowarzyszenia. W zależności od momentu sprawdzania, wśród członków jest kilka kobiet lub kilku mężczyzn więcej. To wyjątkowe wśród organizacji pozarządowych zrzeszających ludzi całkiem dobrowolnie, nie ze względu na zawód. W większości stowarzyszeń jest przewaga jednej płci.
Członkowie honorowi to zgodnie z naszym statutem osoby, które kilka lat pracowały systematycznie na to, co obecnie widzimy w Stowarzyszeniu i przyczyniły się wybitnie do jego kształtu. Są to założyciele Mieszkanicznika, liderzy budujący lokalne oddziały, ludzie którzy zainspirowali trendy i sposoby działania na rynku nieruchomości. Aktualną listę można zawsze sprawdzić na naszej stronie.
Od niedawna, w związku z lepszym monitorowaniem bazy członków i poleceń, mamy również Ambasadorów, którym dziękujemy na Kongresie za skuteczne polecanie Mieszkanicznika. Są to członkowie najczęściej wskazywani jako źródło wiedzy przez osoby zapisujące się do Stowarzyszenia. Cieszymy się, że takie polecenia funkcjonują coraz szerzej, to dobra ocena naszych spotkań i merytoryki.
Zarząd Stowarzyszenia jest w tej chwili trzyosobowy, w stosunku do założeń na samym początku został nieco zmniejszony. To efekt wieloletniej praktyki i pracy, konieczna jest regularna obecność, zaangażowanie, monitorowanie przedsięwzięć, wyznaczanie nowych zadań i celów, koordynacja oddziałów. Skład zarządu przez lata się zmieniał, ale niezbędne zaangażowanie członków zarządu wciąż rośnie. Kto jest kim w aktualnym zarządzie można sprawdzać zawsze na naszej stronie.

Oddziały i spotkania

Początkowo zainteresowani i członkowie spotykali się na kongresach, dwa razy w roku. Ale im więcej osób, tym łatwiej spotykać się lokalnie.
Obecnie jest 15 oddziałów w Polsce i 4 zagraniczne (tu można sprawdzić listę). Ogólnie można powiedzieć, że oddziały mamy w polskich miastach powyżej 150 tysięcy mieszkańców, tam jest i rynek najmu, i sporo osób zajmujących się nieruchomościami nie tylko jako profesjonaliści. W większych oddziałach jest nawet pięć osób przygotowujących lokalne spotkania, w mniejszych zajmują się tym tylko liderzy, ale ogólnie zaangażowanych wolontariuszy jest około 40.
Oddziały w Polsce mają regularne spotkania, raz w miesiącu, coraz częściej nawet bez przerwy wakacyjnej. Co miesiąc odbywa się co najmniej 15 spotkań, czyli ponad 160 w roku. Bierze w nich udział od kilkunastu do kilkuset osób jednorazowo, czyli w sumie około 8 tysięcy uczestników, a frekwencja ciągle rośnie. Znajdujemy nawet naśladowców naszego sposobu działania. Oddziały w mniejszych miastach, poniżej 120 tysięcy mieszkańców, niestety nie są w stanie regularnie gromadzić na spotkaniach około 20 osób, dlatego trudno jest zakładać nowe oddziały w Polsce, rozwijamy się za granicami.
Poza Polską mamy zainteresowane osoby, które chcą organizować spotkania dla inwestorów w nieruchomości w Sydney, Chicago i Nowym Jorku, regularnie spotykają się nasi członkowie w Londynie i w Dublinie.
Ciągle poszukujemy nowych liderów chętnych otworzyć z nami nowy oddział.

Zaplecze - biuro, strona, baza

Obecnie całe biuro to Katarzyna Gontarczyk, Hanna Milewska-Wilk, Magda Pszczółkowska. Odpowiadają za obsługę składek, strony, naszych kanałów w mediach społecznościowych, za bieżącą współpracę z partnerami i wykonawcami zleceń, sklepik, szkolenia, udzielają informacji.
Strona internetowa Stowarzyszenia to jeden z naszych głównych sposobów docierania z informacjami do członków i wszystkich innych zainteresowanych najmem, również do najemców. Przechodziła kolejne zmiany, a teraz dostosowywana jest znów do nowych technologii i niebawem pokaże swoje nowe oblicze. W trakcie poszukiwania na rynku usługi, dzięki której moglibyśmy unowocześnić wygląd, ułatwić wyszukiwanie informacji i polepszyć szybkość działania usłyszeliśmy od kilku firm, że jeszcze nie zdarzyło im się ofertowanie do strony z tak dużą ilością treści. Porządkujemy, tagujemy, przeglądamy i układamy, wkrótce będzie gotowe.
Baza członków to nasza najważniejsza lista. W 2018 roku, w związku z RODO i wzrostem liczby osób w Stowarzyszeniu, przenieśliśmy ją na bardzo profesjonalną, spełniającą wymogi bezpieczeństwa platformę programową. Teraz dysponujemy platformą typu CRM z wieloma dodatkowymi funkcjami: umożliwia rejestrację na wszelkie spotkania, automatycznie przypomina o terminach płatności składek, pozwala różnicować ceny w zależności od tego, czy ktoś jest naszym członkiem lub nie, pozwala wybierać nawet kilka różnych oddziałów i otrzymywać zapowiedzi spotkań. Przeniesienie, wdrożenie i przeszkolenie głównych operatorów to było duże wyzwanie, ale prosimy również naszych członków o jeszcze chwilę cierpliwości: teraz integrujemy CRM z nową stroną, żeby było jeszcze łatwiej i prościej. Idą kolejne zmiany.

Projekty

Od początku Stowarzyszenie zaczęło z wielkim rozmachem i bardzo ambitnymi projektami, przez kolejne lata nieco tylko modyfikowanymi, bo uczymy się wszyscy z praktyki, a rynek najmu również się dynamicznie zmienił przez ostatnie 7 lat.
Kodeks etyki to część deklaracji członkowskiej, chodzi o podpisywanie i dotrzymywanie umów, traktowanie najemców jak partnerów we wspólnym przedsięwzięciu, bo umowa zawsze ma dwie strony. Informowanie, rozmowa w przypadku wątpliwości i zdarzających się, a nieprzewidzianych sytuacji, to wciąż istotne elementy postępowania. Każdy członek Stowarzyszenia może dostać certyfikat Kodeksu Etyki Mieszkaniczników, z danymi każdej swojej nieruchomości na wynajem, żeby powiesić go w lokalu i tym sposobem pokazać najemcom, że tutaj przestrzegamy standardów nie wymaganych przez prawo. Standardy w długiej perspektywie są bardzo dobre, wspierają relacje z najemcami i bardzo często przyciągają kolejnych.
Sąd Arbitrażowy to wciąż jedno z udogodnień, którymi możemy się chwalić i zalecamy do umów najmu również organizacjom profesjonalistów rynku nieruchomości. Pomimo wielu zmian w prawie na przestrzenia ostatnich lat to wciąż jest jedno z najszybszych sposobów na polubowne rozwiązywanie konfliktów na tle umów najmu i nie tylko - zdarzały się spory na tle umów o roboty budowlane. Zalecamy wpisywanie do umów najmu klauzuli pozwalającej na rozstrzyganie sporów na tle tych umów przez Sąd Arbitrażowy przy Stowarzyszeniu Mieszkanicznik.

Kongresy Mieszkanicznika to już stałe wydarzenie w wielu kalendarzach, w listopadzie 2018 odbył się już nasz X Kongres! Jak to możliwe, jeśli właśnie mamy 7 lat działania Stowarzyszenia Mieszkanicznik? Na początku wszyscy zainteresowani spotykali się dwa razy w roku, wiosną i jesienią. Nie było wtedy jeszcze lokalnych oddziałów, ani lokalnych regularnych spotkań, dlatego kongresy były jedyną okazją do spotkania merytorycznego, miejscem dyskusji, wykładów, wymiany doświadczeń.
Od 4 lat jest tylko jeden kongres w roku, w ostatni weekend listopada, ale za to staramy się przygotowywać więcej wykładów dotyczących coraz to nowszych zagadnień w najmie i ogólnie w nieruchomościach. Zapraszamy mówców i specjalistów z nieco innych dziedzin, ale dzięki którym możemy coś robić lepiej i w życiu, i w najmie. I przygotowujemy więcej miejsca. Bardzo cieszymy się, że wiele osób odbiera to wydarzenie jako kongres nasz, wspólny, wszystkich Mieszkaniczników.

Akademia Mieszkanicznika to nasz sposób na wyrobienie marki i wydzielenie zadania, jakim jest organizacja szkoleń z najmu dla właścicieli mieszkań. Staramy się przede wszystkim zapewniać wiedzę niezbędną do zarządzania własnymi mieszkaniami, samodzielnie lub z wykorzystaniem najróżniejszych usług, żeby najem był bezpieczny dla obu stron. Ale że każdy ma swoje cele i każda nieruchomość jest inna, to nie skupiamy się jedynie na najmie długoterminowym, ale i innych możliwościach, ale i ryzykach. Trochę technicznych informacji też jest często potrzebne, żeby likwidować szkody, robić remonty i szacować nakłady, dlatego takie szkolenia też się odbywają.
Wykładowcami są nasi członkowie, praktycy, specjaliści w swoich dziedzinach, którzy raczej nie prowadzą dużej ilości szkoleń i wykładów. Ale warto korzystać z ich wiedzy w trakcie i nawet po szkoleniach: mamy nagrania wideo zawsze dostępne w sklepiku, część jest naszymi ekspertami i dyżuruje raz w miesiącu.

"Pomysł do wynajęcia", czyli dwie książki z krótkimi historiami, pomysłami, przykładami z życia naszych członków, to nadal bardzo dobry produkt. Pokazujemy, jak różne może być podejście do mieszkań i innych nieruchomości, w kontekście celów i sposobów na życia naszych autorów. I w Drugim Pomyśle autorzy podzielili się z czytelnikami swoimi największymi problemami i błędami, i sposobami na ich unikanie. Bardzo za to dziękujemy, dobrze jest uczyć się na cudzych błędach.
Co nam nie wyszło? Nie myli się tylko ten, co nic nie robi, więc kilka pomysłów nie sprawdziło się w praktyce, ale może do nich wrócimy po poprawkach? Nie sprawdziła się kategoryzacja nieruchomości, takie ?gwiazdki? dla mieszkań jak dla obiektów hotelowych. Okazało się, że jest taka różnorodność, ale i subiektywność odczuć, że nie da się jednoznacznie określić, czym jest dobry standard. Trendy rynkowe, sporo mieszkań nowych, lub remontowanych specjalnie pod wynajem, przyczyniły się jednak znacznie do poprawy jakości lokali na wynajem, dlatego bez żalu zrezygnowaliśmy z gwiazdek.
Logo na zdjęciach w ofertach i ogłoszeniach o najmie miało wyróżniać mieszkania naszych członków. Ponieważ mamy Kodeks etyki, zawsze podpisujemy umowy, staramy się wyjaśniać najemcom umowę i zasady korzystania z mieszkania, to takie oferty miały się wyróżniać również jakością obsługi. Okazuje się jednak, że wielu wynajmujących nie chce być identyfikowanych, bywało, że numery telefonów z ogłoszeń trafiały do baz firm oferujących najróżniejsze inwestycje, i logo przestało być używane. Coraz więcej jest też mieszkań obsługiwanych przez zarządców najmu, więc i standard nie zależy wyłącznie od właściciela.
Nasz najnowszy pomysł, przykłady działań Mieszkaniczników do oglądania, czyli Mieszkancznik Potrafi na YouTube, cieszył się sporą oglądalnością, ale wymagał sporo pracy ze strony organizatora? Nie daliśmy rady pogodzić wszystkich obowiązków, ale też może jeszcze wrócimy do tego pomysłu, w nieco zmienionej wersji.

Współpraca, partnerzy

Od założenia Stowarzyszenia miało ono wspierać firmy, które mają usługi dla najmu i są one na dobrym poziomie. Udaje się to coraz lepiej, nie tylko mamy partnerów, których możemy polecać, ale i doradzamy nowym, powstającym przedsięwzięciom, w opisywaniu ich usług, wdrażaniu odpowiednich standardów i projektowaniu kolejnych kroków. Dostarczamy wiedzę o rynku, trendach i praktykach, wszystkim zainteresowanym. I cieszymy się nie tylko z dużych, ogólnopolskich partnerów, ale i sporej liczby lokalnych firm, bo tam potrzebne są usługi dla najmu.
Najem mieszkań jest coraz bardziej popularny, Mieszkanicznik jest coraz bardziej rozpoznawalną organizacją, mamy od niedawna dużych partnerów: Centrum IKEA dla Firm, Bricoman, sieć agencji nieruchomości ReMax, od lat już współpracujemy ze Związkiem Banków Polskich, firmą badającą rynek pierwotny mieszkań REAS - obecnie JLL Residential Advisory, i organizatorem targów nieruchomości mieszkaniowi.pl i konferencji Nowy Adres.
Wspieramy inne przedsięwzięcia i organizacje, np. Społeczne Agencje Najmu organizowane przez Habitat for Humanity Polska, konferencje PFR Nieruchomości, koła naukowe na uczelniach wyższych skupione na nieruchomościach, w końcu konkretne badania w ramach prac naukowych, dotyczące rynku najmu mieszkań.

Lista partnerów i ich oferta dla członków jest coraz dłuższa, obecnie mamy na niej XXX firm. Zapraszamy do współpracy, jeśli macie swoje działalności oferujące coś dla wynajmujących.

Podsumowanie

Cały rynek najmu mieszkań dynamicznie się w Polsce rozwija, a Stowarzyszenie Mieszkanicznik razem z nim. Wielka wartością jest cała sieć oddziałów, stworzenie możliwości współpracy, wymiany wiedzy, działania na poziomie miast. To chcemy ulepszać, a jednocześnie docierać w Sieci do coraz większej grupy wynajmujących swoje nieruchomości, dostarczać im wiedzę o najmie, i informacje o konkretnych sposobach na lepsze i bezpieczniejsze zarządzanie swoim majątkiem. Dziękujemy wszystkim członkom i osobom pomagającym w tych działaniach za Wasz wkład pracy, wiedzy i pozytywnego nastawienia do innych, widać efekty naszych działań na rynku.

X