Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

0
  • Brak produktów w koszyku.

Minister Infrastruktury i Budownictwa
Ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa

Odpowiedź na pismo
DM. III.0210.2.2016.EŁ.3
NK: 167761/16

 

Stanowisko Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości na Wynajem Mieszkanicznik
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów,
mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego…

Proponowane zmiany jedynie pośrednio mogą mieć wpływ na prywatny rynek najmu mieszkań i nie zmieniają zasadniczo obecnej dysproporcji i nierównowagi praw pomiędzy wynajmującymi i najemcami, zarówno w przypadku najmu „zwykłego”, jak i okazjonalnego.

Poniżej komentarze odnośnie proponowanych zapisów i rozwiązań.

  1. Definicja kosztów związanych z utrzymaniem lokalu w proponowanym brzmieniu (Art. 1 pkt 1 lit. b projektu) lepiej oddaje charakter długofalowych zobowiązań związanych z utrzymaniem  nieruchomości. Jest też lepszą podstawą do prognozowania i ustalania z najemcami wysokości czynszów.
  2. Wprowadzenie dla gmin i innych jednostek samorządu terytorialnego obowiązku zawierania umów na czas oznaczony (art. 1 pkt 3 projektu) nie będzie sprzyjało postrzeganiu najmu jako bezpiecznego sposobu na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Jest to sposób na zapewnienie większej rotacji mieszkań komunalnych i zapewnienie, że najemcy rzeczywiście są w sytuacji wymagającej pomocy w zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, ale przede wszystkim: po pierwsze nakłada na gminy bardzo duże obowiązki związane z właściwym dopilnowaniem terminów i odzyskiwaniem mieszkań – może nawet w drodze eksmisji, a po drugie nie jest to dobry wzorzec dla rynku prywatnego. Stowarzyszenie Mieszkanicznik, na podstawie dotychczasowej współpracy z samorządami i w związku z wycenami tak intensywnej obsługi najmu przez naszych partnerów, wnioskuje o przyznanie samorządom możliwości podpisywania umów na czas nieokreślony, a jedynie o przyznawanie najemcom zniżek w wysokości czynszu na czas określony, dzięki czemu to najemca starałby się wykazywać swoje uprawnienia, a gmina mogłaby od osób w dobrej sytuacji materialnej pobierać czynsz o wysokości niemal rynkowej, zapewniający środki na utrzymanie zasobu w dobrym stanie i może dalsze inwestycje w mieszkania komunalne lub inne formy pomocy mieszkaniowej.
  3. Jednoznaczne określenie rodzaju opłat, z tytułu których zaległości mogą być podstawą do wypowiedzenia stosunku prawnego (art. 1 pkt 7 lit. b projektu). Stowarzyszenie Mieszkanicznik wnioskuje o skrócenie terminu, po upływie którego można pisemnie informować o zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego. W tej chwili i w projekcie są to trzy pełne okresy płatności, a spółdzielnie i wspólnoty mogą wymagać uzupełnienia zaległych opłat zaraz po upływie terminu płatności, a wszelkie zaległości są obarczone odsetkami za zwłokę w uchwalonej wysokości. Dodatkowo, w przypadku niektórych nośników energii dla gospodarstw domowych, okresy rozliczeniowe mogą być nawet półroczne, co może skutkować zaległościami powyżej roku, czyli nawet odcięciem dostępu przez dostawcę. Najemcy wg obecnych i proponowanych regulacji znajdują się w dużo korzystniejszej sytuacji, niż właściciele zamieszkujący swoje lokale. Wnioskujemy o znaczne skrócenie dopuszczanych w ustawie okresów, do jednego okresu płatności, zamiast obecnie proponowanych trzech. Nadal nie będzie to bieżące regulowania płatności, ale daje odpowiedni czas i najemcy, i wynajmującemu pośredniczącemu w uiszczaniu opłat, na reakcję.
    Proponowane brzmienie art. 11 ust. 2 pkt 2:
    2) jest w zwłoce z zapłatą czynszu, innych opłat za używanie lokalu lub opłat niezależnych od właściciela pobieranych przez właściciela pobieranych przez właściciela tylko w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub dostawcą usług, co najmniej za jeden okres płatności pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia stosunku prawnego i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub
  4. Oddanie do wyłącznej właściwości sądu orzekania o uprawnieniu do lokalu socjalnego. Popieramy wykreślenie katalogu osób uprawnionych, ze względu na obawy prywatnych właścicieli związane z wynajmowaniem lokali mieszkalnych osobom wskazanym w tym przepisie, skutkujące zwiększonymi wymogami wobec potencjalnych najemców, których sytuacja mogła być określona w tym punkcie Ustawy.

 

Popieramy propozycję Habitat for Humanity Poland o umożliwieniu gminom, po upływie określonego w ustawie lub miesięcznego terminu zaległości, informowania innych swoich jednostek o zaistnieniu zaległości, czyli ośrodków pomocy społecznej lub centrów pomocy rodzinie, w celu diagnozy sytuacji gospodarstwa domowego i możliwości udzielenia odpowiedniego wsparcia i pomocy.

 

Sporządziła:

 

Hanna Milewska-Wilk

Zarząd

Oceń ten wpis
X