Kodeks Etyki Mieszkaniczników powstał jako jeden z elementów ucywilizowania rynku, które jest misją Stowarzyszenia Właścicieli Nieruchomości na Wynajem „Mieszkanicznik”.
Chcemy aby najem lokali mieszkalnych był bardziej dostępny dla całego naszego społeczeństwa, aby obie strony transakcji czuły się bezpiecznie. Dążymy do stworzenia jednolitych standardów dotyczących umowy najmu i jasnych zasad współpracy. Wpłynie to na zwiększenie profesjonalizmu właścicieli stosujących Kodeks i odróżnienie ich od tych, którzy działają niezgodnie z przyjętymi zasadami życia społecznego i przepisami prawa. Wszystkie te działania mają zapewnić również ułatwienie całego procesu najmu oraz skrócenie czasów pustostanów pomiędzy kolejnymi najmami.
Mamy nadzieję, że każdy Wynajmujący przyłączy się do nas i razem stworzymy nowe standardy polskiego rynku najmu. Udowodnijmy, że sami możemy kreować dobre zwyczaje i stosować Kodeks.
Zapraszamy do zapoznania się z treścią Kodeksu Etyki Mieszkaniczników i przyłączenia się do nas.
Kodeks Etyki Mieszkaniczników
- Najemców traktujemy z szacunkiem i po partnersku.
- Oferty najmu, które prezentujemy, są zgodne ze stanem faktycznym.
- Dbamy o utrzymanie właściwego standardu naszych lokali, przede wszystkim o komfort i bezpieczeństwo najemców.
- Warunki najmu i rozliczeń z najemcą regulujemy pisemnie, zawsze za pomocą standaryzowanej umowy.
- Nasze umowy najmu są zrozumiałe i precyzyjne oraz posiadają protokoły zdawczo-odbiorcze.
- Zmiany czynszu najmu odbywają się zgodnie z zapisami umowy.
- Rozliczamy kaucję zgodnie z zapisami umowy.
- Nie odwiedzamy wynajętego lokalu bez wcześniejszego uzgodnienia terminu (za wyjątkiem sytuacji awaryjnych).
- Rozliczamy podatki od najmu zgodnie z obowiązującym prawem.
- Promujemy i polecamy dobrych najemców.
- Przestrzegamy społeczność Mieszkaniczników przed nieuczciwymi najemcami.
- Ewentualne spory najpierw próbujemy wyjaśnić polubownie z uwzględnieniem interesów obu stron.
- Zawsze i w pełni wywiązujemy się ze zobowiązań, które podejmujemy wobec najemców.
Uzyskanie Certyfikatu KEM
Zasady uzyskania certyfikatu KEM
1. Jeżeli jesteś członkiem Stowarzyszenia Mieszkanicznik powinieneś przestrzegać Kodeksu Etyki Mieszkaniczników (KEM).
2. Posiadanie certyfikatu nie jest obowiązkowe, ale przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie tak.
3. Właściciele nieruchomości na wynajem, nie będący członkami Stowarzyszenia, mogą uzyskać certyfikat poprzez złożenie deklaracji KEM.
4. Posiadanie certyfikatu potwierdza, że jesteś odpowiedzialnym Mieszkanicznikiem. Pomaga również promować Twoje mieszkanie.
5. By otrzymać certyfikat powinieneś:
a. Wypełnić formularz (link do formularza);
b. Certyfikat jest wydawany wyłącznie członkom stowarzyszenia i jest bezpłatny.
c. Certyfikat obowiązuje przez okres do 2 lat kalendarzowych i kończy się z dniem 31 grudnia danego roku (jeśli mieszkanie uzyskało certyfikat w 2021 roku, niezależnie od miesiąca, certyfikat obowiązuje do 31 grudnia 2022);
d. Certyfikat jest wysyłany w formie elektronicznej na wskazany adres email;
e. Twoje mieszkanie zostanie dopisane do listy certyfikowanych mieszkań na stronie Stowarzyszenia, gdzie promowane są lokale, których właściciele przestrzegają standardy KEM.
6. Wydrukuj go, opraw w antyramę i powieś w widocznym miejscu, w wynajmowanym mieszkaniu, aby każda osoba przebywająca w lokalu wiedziała, że posiada on certyfikat.
Uwaga!
Członkowie stowarzyszenia mogą otrzymać bezpłatnie druk certyfikatu w formie elektronicznej do samodzielnego oprawienia. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i wysłać do nas informację e-mailem o tytule "bezpłatny certyfikat KEM"
WSZELKIE PYTANIA KIERUJ NA ADRES:
Lista lokali
Numer certyfikatu |
Województwo | Miasto | Adres certyfikowanej nieruchomości |
115 | Mazowieckie | Warszawa | ul. Dąbrowskiego 82B/4 |
117 | Mazowieckie | Warszawa | ul. Kasprzaka 31B/293 |
118 | Mazowieckie | Warszawa | ul. Wileńska 33/401 |
119 | Pomorskie | Gdańsk | ul. Warneńska 6c/21 |
120 | Pomorskie | Gdańsk | ul. Seredyńskiego 4/1 |
121 | Opolskie | Opole | ul. 1 Maja 44c/10 |
122 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 12a |
123 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 12b |
124 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 13a |
125 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 13b |
126 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 7a |
127 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 7b |
128 | Wielkopolskie | Poznań | ul. Lodowa 3/ 7c |
129 | Śląskie | Sosnowiec | ul. Dworska 52/8 |
130 | Śląskie | Katowice | ul. Gen. Władysława Sikorskiego 45/183 |
131 | Dolnośląskie | Lubin | ul. Bieszczadzka 9/5 |
132 | Dolnośląskie | Lubin | ul. Budowniczych LGOM 61G/4 |
133 | Śląskie | Bielsko-Biała | ul. Saska 59 |
134 | Opolskie | Opole | ul. Chabrów 35/9 |
135 | Mazowieckie | Warszawa | ul. Wileńska 37/39 m.151 |
136 | Zachodniopomorskie | Rogowo | Baltica Heaven ul. Kołobrzeska 93 |
137 | Małopolskie | Skawina | ul. Jana Pawła II 20 m. 32 |
138 | Mazowieckie | Warszawa | ul, Dymińska 2/25 |
139 | Mazowieckie | Zachodniopomorskie | ul, Piotra Skargi 3/11 |
140 | Mazowieckie | Warszawa | ul, Chłodna 15/1511 |
Komisja Etyki
Rozpatrywanie reklamacji
- Najemca ma prawo złożyć skargę na właściciela nieruchomości, która posiada certyfikat KEM, związaną ze stosunkiem wynikającym z zawartej miedzy stronami Umowy Najmu.
- Zgłoszenie takie musi mieć formę pisemną (e-mail na adres: biuro@mieszkanicznik.org.pl) i zawierać dane kontaktowe oraz krótki, precyzyjny opis sytuacji konfliktowej.
- Koordynator w pierwszej kolejności weryfikuje, czy osoba, co do działalności której wpłynęła skarga posiada aktualny certyfikat:a. tak - Koordynator ma obowiązek skontaktować się ze stronami sporu i uzyskać ich stanowiska w formie pisemnej. Pisemne ustosunkowanie się do skargi powinno zostać doręczone do siedziby Stowarzyszenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania odpisu skargi.b. nie - Koordynator informuje pisemnie najemcą zgłaszającego skargę, iż osoba na którą skarga wpłynęła nie posiada aktualnego certyfikatu, zatem skarga została odrzucona ze względów formalnych.
- Po pozytywnej weryfikacji, Koordynator bada, czy doszło do naruszenia zasad KEM.
- Jeżeli na tym etapie skarga zostanie odrzucona, (brak aktualnego certyfikatu lub zdaniem Koordynatora (Stowarzyszenia) nie było naruszenia KEM) Najemca otrzyma pisemną odpowiedź, wraz z krótkim uzasadnieniem. Na odrzucenie skargi przysługuje odwołanie do Zarządu Stowarzyszenia w terminie 7 dni od otrzymania uzasadnienia. Ponowne rozpoznanie skargi zostanie rozpoznane przez skład 3 osobowy, w skład którego wchodzą trzej wybrani przez Zarząd Stowarzyszenie mediatorzy.
- Jeżeli skarga okaże się zasadna, Koordynator niezwłocznie wyznaczy spotkanie w celu przeprowadzenie mediacji pomiędzy stronami sporu. Osobą odpowiedzialną za mediacje ze strony Stowarzyszenia jest pracownik biura oraz członek Zarządu, odpowiadający za sprawy członkowskie. Mediatorem jest osoba wybrana przez obie strony z listy mediatorów lub wyznaczone przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia.
- Jeśli mediacje nie zakończą się sukcesem, przygotowany zostaje przez Mediatora krótki raport wraz z propozycją rozwiązania sporu. Raport trafia na najbliższe zebranie Zarządu Stowarzyszenia.
- W przypadku stwierdzenia naruszenia KEM, możliwe jest zastosowanie kar dyscyplinarnych przewidzianych w Statucie, do odebrania certyfikatu lub wygaszenia członkostwa włącznie.
- O decyzji podjętej przez Zarząd obie strony zostają poinformowane pisemnie (dopuszczalny jest email).
- Od decyzji Zarządu stronom przysługuje wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. W takim przypadku ponowny wniosek rozpoznany jest przez Sąd Arbitrażowy przy Stowarzyszeniu Mieszkanicznik, zgodnie z Regulaminem tego Sądu.
Zapisy obowiązkowe
- Wskazanie nazwy umowy (Umowa najmu lub umowa najmu okazjonalnego)
- Wskazanie miejsca i daty podpisania umowy
- Wskazanie stron umowy – dla osób fizycznych - imiona, nazwiska, numer pesel, numer dowodu lub paszportu oraz adres, dla osób prawnych - nazwa firmy i numery NIP, Regon, KRS, adres siedziby, osoba reprezentująca. W przypadku majątku wspólnego dane wszystkich Wynajmujących, w przypadku wielu najemców dane wszystkich objętych umową.
- Wskazanie danych korespondencyjnych i kontaktowych dla obu stron oraz zobowiązanie stron do niezwłocznego poinformowania drugiej strony o zmianie swojego adresu korespondencyjnego, pod rygorem uznania korespondencji wysyłanej na stary adres za skutecznie dostarczoną.
- Wskazanie dnia rozpoczęcia obowiązywania umowy (może być inny niż dzień podpisania)
- Wskazanie okresu obowiązywanie umowy – czas określony lub nieokreślony (Dla najmu okazjonalnego – czas określony do 10 lat)
- Wskazanie zasad przedłużenia umowy na kolejny okres (Wskazanie zasad przedłużenia umowy na kolejny okres)
- Wskazanie przedmiotu najmu - adres, piętro, powierzchnia, liczba pomieszczeń, instalacje. W przypadku mieszkań umeblowanych lub wyposażonych wskazanie tego faktu w definicji przedmiotu najmu.
- Wskazanie przeznaczenia lokalu (Cele mieszkalne, biurowe, mieszane, itd.)
- Wskazanie wysokości czynszu, sposobu i terminu płatności, a w przypadku większej liczby najemców zobowiązanie wzajemne najemców do pokrywania wszystkich opłat wymienionych w umowie w przypadku, gdy część z nich się wyprowadzi.
- Wskazanie, że za każdy dzień zwłoki w zapłacie czynszu najmu naliczane są odsetki w wysokości odsetek maksymalnych (Czterokrotność wysokości stopy kredytu lombardowego NBP)
- Wskazanie zasad płatności za media i ich rozliczania. Wskazanie, że kary i odsetki naliczane przez dostawców mediów za nieterminowe wpłaty obciążają najemcę.
- Wskazanie wysokości kaucji, sposobu i terminu wpłaty oraz zwrotu, jak również jej przeznaczenia (kaucja nie stanowi kwoty należnej za czynsz, opłaty za media, kary umowne lub odsetki). Kaucja do 12-krotności czynszu. Zawarcie informacji, że kaucja jest nieoprocentowana.
- Wskazanie terminu wydania i zwrotu przedmiotu najmu
- Wskazanie najemcy, w jakim stanie powinien być lokalu w dniu zwrotu
- Wskazanie obowiązków wynajmującego i najemcy
- Wskazanie zasad dokonywania drobnych napraw
- Wskazanie, że najemca nie może podnajmować lokalu bez pisemnej zgody wynajmującego
- Wskazanie zasad oględzin lokalu dokonywanych przez wynajmującego
- Wskazanie trybu i zasad wypowiedzenia umowy dla umów na czas nieokreślony (rekomendujemy czas określony)
- Wskazanie sytuacji i trybu, w których nastąpić może wypowiedzenie w trybie przyśpieszonym
- Wskazanie w umowie dokumentów, które zostaną podpisane w procesie przekazania mieszkania: minimalnie protokołu zdawczo-odbiorczego. Lista wyposażenia oraz jego stan powinna mieć formę załącznika do umowy.
- Wskazanie wymagalności formy pisemnej przy zmianie treści umowy
- Wskazanie sposobu rozstrzygania sporów. W przypadku wskazania drogi sądowej, określenie dokładnie, który sąd będzie rozstrzygał spory
- Wskazanie liczby kopii, w ilu została spisana umowa
- Wskazanie przepisów Kodeksu Cywilnego dla spraw nieuregulowanych umową
Zapisy rekomendowane
- Określenie kolejności rozliczania wpłat: 1 - Odsetki za nieterminowe wpłat, 2 - Koszty napraw leżące po stronie najemcy, 3 - Należne dostawcom opłaty za media oraz odsetki i kary przez nich naliczone, 4 - Czynsz najmu
- Zawarcie umowy na czas określony
- Zobowiązanie najemcy do przesyłania pocztą elektroniczną potwierdzeń dokonania wpłat zarówno czynszu, jak i opłat za media oraz odsetek
- Wzrost czynszu o wysokość inflacji raz do roku w konkretnym miesiącu (Wzrosty czynszu wyższe niż inflacja mogą zostać zakwestionowane)
- Zgoda Najemcy do umieszczenia danych w rejestrach dłużników i nierzetelnych najemców (Niska moc prawna, bo zgodę można wycofać)
- Przeniesienie obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości na najemcę
- Przeniesienie potencjalnego przyszłego podatku katastralnego na najemcę (Na razie nie są znane żadne szczegóły dot. jego wysokości)
- Zabezpieczenie wekslem in blanco (Umowa musi określić jak zostanie wypełniony weksel)
Zapisy zakazane
- Ustalenie daty wydania lokalu przed datą płatności kaucji
- Kaucja może zostać zaliczona, jako płatność za ostatni czynsz (Zapis negujący ideę kaucji, jako zabezpieczenia rozliczanego po zakończeniu obowiązywania umowy.)