Konferencja "Biznes z wartościami. Etyka i praktyka"
Mieszkanicznicy są wszędzie – tym razem również w Sejmie, w Sali Kolumnowej, gdzie 27 kwietnia spotkali się przedstawiciele biznesu, żeby posłuchać bardziej doświadczonych. Konferencję zorganizowała Fundacja Edukacja z Wartościami – bardzo dziękujemy za zaproszenie przedstawiciela Mieszkanicznika.
Konferencja składała się z trzech części – wykładu Zbigniewa Jakubasa i dwóch paneli dyskusyjnych z udziałem pięciorga gości w każdym. Niestety zabrakło – mimo dość dogodnego miejsca – obecności polityków, którzy jednak tworzą warunki i środowisko funkcjonowania biznesu, o czym niejeden raz wspominali występujący goście.
Zbigniew Jakubas w prelekcji nadającej ton całej konferencji mówił przede wszystkim o etyce jako odpowiedzialności biznesu: w relacjach firmy z klientami, pracownikami, kontrahentami i otoczeniem, również tym w dosłownym znaczeniu czyli dbałością o środowisko. Odpowiedzialny biznes to również ten płacący podatki i nie szukający rajów podatkowych, przy okazji podatków i warunków prowadzenia firmy wkraczamy jednak już na teren polityki i etycznego postępowania państwa wobec biznesu. Przedsiębiorczość to główne źródło pieniędzy na zadania realizowane przez państwo, tymczasem nie widać odpowiedzialności urzędników za wydawane publiczne środki, nikt nie ponosi odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Kontrole skarbowe mogą się ciągnąć niemalże latami, a służby państwowe wykorzystywane są do wywierania nacisków na przedsiębiorców, jak było w przypadku Romana Kluski i Optimusa. Dla biznesu również zbyt długotrwałe są postępowania sądowe – w sprawach gospodarczych ciągnące się bardzo długo, a wyroki za defraudacje, oszustwa i fałszowanie dokumentów są zaskakująco niskie, bo samych pieniędzy często już się nie da odzyskać, a zaufanie jest nie do odbudowania.
Paneliści, którzy wypowiadali się w dyskusjach po wykładzie byli jednak bardziej optymistyczni, ale mówili przede wszystkim o wartościach, które pomogły im w prowadzeniu ich firm lub w wychodzeniu z problemów. Niejednokrotnie podkreślali, że kierowanie się wyłącznie większym zyskiem i pieniędzmi nie jest dobre, bo to nie jest strategia długofalowa i dobra dla firmy. Wszyscy podkreślali też wartość rodziny, cieszenie się pracą, zachowanie równowagi pomiędzy różnymi sferami życia. Jedynym głosem bardzo krytycznym był głos Kamila Wyszkowskiego, dyrektora generalnego Global Compact – agendy ONZ w Polsce. Mówił o nieetycznej konkurencji w biznesie, która znacząco wpływa na prowadzenie biznesu: niepłacenie podatków, łapówki, brak umów o pracę, przenoszenie większości działalności na czarny rynek, co nawet w Polsce nie jest takie rzadkie. Trudno jest etycznym i odpowiedzialnym firmom konkurować z takimi podmiotami, szczególnie jeśli w przetargach państwowych i samorządowych najważniejsza jest cena.
Rośnie świadomość osób prowadzących firmy – większe i mniejsze – że bardzo istotna jest odpowiedzialność i etyka w biznesie, ale to wymaga również traktowania przedsiębiorców nie jako krwiopijców, ale też pracodawców i tych, którzy budują siłę i dobrobyt państwa. Dobrze funkcjonuje system, gdzie zasady są przestrzegane przez wszystkie strony: przedsiębiorców, przedstawicieli władz, inne organizacje i ludzi. Do tego potrzebna jest edukacja związana z wartościami i mówienie o nich, pokazywanie dobrych przykładów. Mieszkanicznicy – chociaż działają w nieco mniejszej skali – równie często spotykają się z tymi samymi problemami: nieuczciwa konkurencja niszczy zaufanie najemców i konkuruje cenowo, procesy sądowe trwają zbyt długo, ale jednak dobra opinia i przestrzeganie dobrych standardów ściąga najemców i partnerów. Warto pokazywać dobre przykłady i przekonywać innych do etycznego działania.
Hanna Milewska-Wilk