"W podążaniu za jak najlepszymi wskaźnikami i efektywnością straciliśmy kontakt z ludźmi" - gdzieś pewnie już to czytaliście, prawda? Z reguły wiąże się takie oświadczenie z problemami wizerunkowymi i wpływa na całą działalność jakiejś firmy. W przypadku rozproszonego rynku najmu to znów złe opinie o wynajmujących, więc przypominamy wszystkim nasz Kodeks Etyki.

W sondach przeprowadzanych przez duże portale ogłoszeniowe z branży nieruchomości powtarza się regularnie w przypadku najmu "brak rozliczenia kaucji", "zatrzymanie kaucji". W okresie wakacyjnym właśnie sporo najemców się wyprowadza z naszych lokali, ale należy im dokładnie najpierw wyjaśniać, że mieszkanie powinno być zwrócone posprzątane i bez usterek typu przepalona żarówka. Potem, przy odbiorze, również od razu liczmy, ile kosztuje wymiana uszczelki, rozmrożenie lodówki, mycie okien - wielu najemców nie ma o tym pojęcia, nigdy za takie usługi nie musiało płacić. Rozliczajmy dokładnie kaucję.

Nowi najemcy są nieco zaskoczeni objętością umowy, szczególnie doświadczeni wynajmujący chcą się coraz lepiej zabezpieczać. Poświęcajmy nieco czasu na wytłumaczenie, o co chodzi w najróżniejszych zapisach, a będziemy mieć wszyscy lepiej poinformowanych najemców. Już widać efekty pracy tych, którzy zainteresowanym i potencjalnym najemcom tłumaczyli, o co chodzi w najmie okazjonalnym - jest coraz łatwiej przekonać kolejnych i są już najemcy "bezobsługowi", czyli tacy, którzy taką umowę mieli, rozumieją i wszystko idzie szybciej.

Przypominamy: traktujmy najemców jak partnerów biznesowych. Ustalenia zawsze zapisujmy w zrozumiały dla obu stron sposób, dokładnie rozliczajmy pieniądze i zwracajmy kaucję. Najemcy szybko przyswajają sobie jasne zasady, a poświęcony im czas na pewno jakoś zaowocuje. Dbajmy o dobry wizerunek najmu, to się wszystkim wynajmującym opłaca.

http://mieszkanicznik.org.pl/kem/kodeks-etyki/

Hanna Milewska-Wilk