Co zawrzeć w ogłoszeniu

W zależności od tego, w jak atrakcyjny sposób opiszesz swoje mieszkanie na wynajem - otrzymasz mniej lub więcej telefonów lub e-maili od potencjalnych zainteresowanych.

Może to brzmieć jak truizm, ale twoje ogłoszenie będzie skuteczniejsze, jeśli podasz w nim te informacje, które zainteresują najemcę. Te informacje to przede wszystkim: liczba pokoi i metraż i one najczęściej są rzeczywiście podawane przez właścicieli. Ale już podawana lokalizacja jest często mało precyzyjna. „Ochota” (dzielnica Warszawy) niewiele mówi, lepiej podać „ul. Grójecka/róg Dickensa”. Nie wiemy, dlaczego większość osób ma opory przed podawaniem bardziej precyzyjnej lokalizacji. Nie widzimy w tym żadnego ryzyka, a najemca może sobie sprawdzić dokładną lokalizację na stronach typu „Google Maps”.

Koniecznie podaj też cenę. Wiele osób jej nie podaje nie wiedzieć zupełnie czemu. Czyżby mieli obawy, że ich oczekiwania są zbyt wygórowane? Podaj też w swoim ogłoszeniu jak najwięcej dodatkowych informacji: cechy wyróżniające twoje mieszkanie od innych, czy jest ono umeblowane czy nie, wyremontowane czy nie, wysokość comiesięcznych kosztów utrzymania, telefoniczny lub e-mailowy kontakt do siebie, data od kiedy mieszkanie będzie dostępne itp.

Jeśli masz jakieś preferencje, co do typu najemców twojego lokalu, postaraj się dać dyskretnie o tym znać. Jeśli np. nie chcesz studentów jako najemców, bo masz złe doświadczenia, to napisz coś w stylu: „idealne dla młodej pary lub statecznej rodziny” lub nawet coś bardziej bezpośredniego typu: „idealne dla osób powyżej 25 roku życia”.

 

Podkreśl zalety mieszkania

Podkreśl zalety mieszkania, ale bez koloryzowania. Zamiast ogólnego stwierdzenia typu „doskonała lokalizacja” (jeszcze nie spotkaliśmy właściciela, który by przyznał, że lokalizacja jego mieszkania jest „niedoskonała”), podaj jakieś konkrety. Możesz powiedzieć, że mieszkanie znajduje się 100 metrów od jakiegoś atrakcyjnego punktu, albo że można dojechać pięcioma liniami tramwajowymi. Zamiast pisać, że okolica jest cicha, napisz, że okna wychodzą na nieduży, malowniczy park.

Czasami chcąc zmieścić ogłoszenie w założonej liczbie linijek (dotyczy to raczej ogłoszeń prasowych) właściciele posługują się skrótami. To jest ok, ale upewnij się, że posługujesz się skrótami zrozumiałymi w miejscu, gdzie znajduje się twoja nieruchomość do wynajęcia, a nie tymi zrozumiałymi w miejscowości, w której aktualnie mieszkasz.

 

Zdjęcia mieszkania

Jeśli ogłaszasz się w Internecie zamieść jak najwięcej zdjęć mieszkania. To naprawdę może „sprzedać” twoje mieszkanie. Zwłaszcza jeśli zrobisz dobre zdjęcia. O robieniu zdjęć możnaby napisać odrębny artykuł. W samej esencji, brzmiałoby on mniej więcej tak: (1) robiąc zdjęcia usuń wszystkie małe przedmioty z kadru, (2) nawet w dzień włącz wszystkie światła, aby maksymalnie doświetlić przestrzeń, (3) postaraj się wyeksponować wszystkie zalety mieszkania, np. jeśli pokój jest bardzo przestronny zrób zdjęcie panoramy pokoju, zamiast tylko jakichś szczegółów w nim znajdujących się, (4) wykorzystaj zieleń, aby dodać „życia” twojemu mieszkaniu.

 

Ogłoszenia bezpośrednie

Jeśli zdecydowałeś/aś się ogłaszać twoje mieszkanie bezpośrednio, bez pomocy pośredników, koniecznie to zaznacz. Możesz po prostu napisać „bezpośrednio” czy nawet „bezp.” w treści ogłoszenia. Części najemców – zwłaszcza tym, którzy już mają doświadczenie w najmie zależy na tym, aby pominąć pośrednika oraz związane z tym prowizje.

Większość serwisów internetowych pokazuje ogłoszenia zaczynając od najnowszego, najświeższego i jeśli nie będziesz aktualizować swojego ogłoszenia, to będzie ono spadać na coraz dalsze strony, zmniejszając prawdopodobieństwo, że ktokolwiek na te dalsze strony zajrzy i na twoje ogłoszenie w ogóle trafi.

 

Na podstawie książki "Zarządzanie najmem"